Нема батьків, які не бажали б своїм дітям добра.
Тому вплив батьків на вибір професії їх дітьми безумовний.
Мільйонам людей
нерідко доводиться замислюватися над вибором свого професійного майбуття – ДЕ
та ЯК отримати професію і спеціальність, якою роботою займатися, як набути
досвіду та кваліфікації, наскільки знання, навички, особисті риси співвідносні
з вимогами до бажаної професії. Вибір професії – це тривалий і не прогнозований
процес. Тут доречно згадати слова Е. Хемінгуея: «Кожна людина народжується для
якоїсь справи». Для якої саме? Коли людина повинна знати про цю справу, виявити
інтерес до неї? Хто їй у цьому допоможе? І чи не найважливіше – вчасно
визначитися, до якої ж професії готуватися?
При
обговоренні питання щодо майбутньої професії більшість учнів віддають перевагу
батькам і частково вчителям. І часто виникає конфлікт інтересів у сім’ї, коли батьки
наполягають на абсолютно неприйнятній для підлітка професії, не враховують його
мрій, побажань, схильностей. Більшість батьків вважають, що не мають потреби в
консультуванні з питань профорієнтації, проте частина з них хотіли б отримати
більше інформації про способи підвищення рівня усвідомленого вибору їхньою
дитиною майбутньої професії.
Щоб запобігти помилок
у виборі професії та допомогти учневі правильно вирішити
проблему професійного вибору покликана профорієнтація. Участь у профорієнтації
й допомога учням в обґрунтованому виборі професії — одна з найважливіших сторін
роботи практичного психолога та методиста з профорієнтаційної роботи Шепетівського
міжшкільного навчально-виробничого комбінату.
Активним
помічником в проведенні профорієнтаційної роботи можуть стати саме батьки
учнів. Однак питання вибору професії настільки складне, що не тільки
старшокласники, але і їхні батьки не завжди можуть правильно розібратися в
ньому. Тому перед МНВК виникла задача зробити батьків діючими помічниками в
підготовці учнів до свідомого вибору професії. Для цього було прийнято ряд
заходів з метою освіти батьків у питаннях професійного самовизначення особистості,
ознайомити їх з найважливішими факторами, що сприяють правильному вибору
професії. З батьками ведеться також робота із залучення їх до активної участі в
проведенні різних заходів профорієнтаційного характеру.
Так на прикінці березня було проведено спільне
профорієнтаційне заняття для батьків та учнів 9 класу НВК№1 «Вектор вірного вибору
професії».
Учні приймали активну
участь в профорієнтаційних іграх «Вгадай
професію», «Подарунок», та ін. Роздумуючи
над питаннями «Яким спеціалістом стати у майбутньому?», учні та батьки
зазначили, що насамперед важливо досить чітко розставити пріоритети своїх
загальних життєвих цінностей. Обрана професія повинна вкладатися в схему
бажаного стилю життя, допомагати в досягненні мети. Для того, щоб зважити цю
ситуації, психологом було запропоновано взяти участь у грі «Аукціон життя». Дана гра змусила замислитися над процесом самоусвідомлення учнями життєвих
пріоритетів, сформувати мотиваційні професійні наміри, та показала важливість
розвивати уміння критично оцінювати результати своєї діяльності
Чудовим розвиваючим
та діагностичним матеріалом стала вправа «Бінго», де батьки разом зі своїми дітьми «вирізали» з паперу своїми
руками себе. Учасники з задоволенням та старанністю викладали на
папір свої думки про професію, яку мріють здобути, здібності, які вже є для обраної
професії, аналізували чого ще мають навчитись та де можна здобути професію, а в
подальшому де зможуть працювати. Деякі навіть були
приємно здивовані тим, що ця вправа виявилась справжньою підказкою для прийняття
рішення в майбутньому щодо вибору професійного напрямку.
Особливо змістовними та інформаційно насиченими були
виступи заступника з НВР Карпосюк Т.Г., методиста з профорієнтаційної роботи
Соложенцевої Т.В., практичного психолога Фомюк І.П. та представника Центру
зайнятості Бушинської Н.Ф. яка інформувала батьків та учнів про ситуацію на
ринку праці, особливості працевлаштування в сучасних умовах, послуги державної
служби зайнятості. Під час спілкування Наталя Феодосівна презентувала роботу
профорієнтаційного терміналу, що знаходиться у приміщенні навчального закладу.
Зокрема, акцентувала увагу учасників на інформації, яка міститься в блоці для
батьків, наголосила на помилках, яких найчастіше припускаються молоді люди при
виборі професії, а також на тому, якої шкоди завдає стереотипний поділ професій
на «престижні» та «непрестижні».
Вибір професії - важлива й відповідальна справа!
Вибираючи професію, потрібно враховувати в першу чергу інтереси дитини, її
схильності, здібності, бажання і тільки потім - сімейні традиції та інтереси.
Тому, по закінченню заходу психологом було роздано інформаційні буклети, які
вміщали в себе наступні поради і рекомендації батькам «Як допомогти дитині у виборі професії»:
1. Надайте своїй дитині право вибору майбутньої
професії. 2. Обговорюйте разом з нею можливі "за" та
"проти" вибраної нею професії. 3. Розглядайте вибір майбутньої професії не тільки з
позиції матеріальної вигоди, але й позиції морального задоволення. 4. Ураховуйте під час вибору майбутньої професії
особистісні якості своєї дитини, які необхідні їй у цій спеціальності. 5. Якщо виникають розбіжності щодо вибору професії,
скористайтеся можливістю порадитися з фахівцями-консультантами. 6. Не тисніть на дитину під час вибору професії, це може
викликати стійкі конфлікти. 7. Підтримуйте дитину, якщо в неї є терпіння та бажання,
щоб її мрія здійснилася. 8. Якщо Ваша дитина помилилася у виборі, не дорікайте їй
за це. Помилку можна виправити. 9. Якщо Ваша дитина рано захопилася якоюсь професією,
дайте їй можливість підтримувати цей інтерес з допомогою літератури, занять у
гуртках тощо.
Учні ж по закінченню заходу отримали в подарунок від
Центру зайнятості «Зошит самооцінки школяра», «Довідник навчальних закладів
Хмельницької області», а також, як маленьку підказку, від практичного психолога
І.П.Фомюк у вигляді пам’ятки «Сім кроків правильного вибору професії», що
включала в себе:
Крок перший Складіть список професій, котрі вам подобаються.
Крок
другий Складіть список своїх вимог:
- професія, яку ви обираєте і майбутній рід занять;
- професія, яку ви обираєте і життєві цінності;
- професія, яку ви обираєте і життєва мета;
- професія, яку ви обираєте і реальне працевлаштування за
спеціальністю;
- професія, яку ви обираєте і ваші нахили та здібності.
Крок третій Визначте, настільки всі перераховані вимоги важливі. Можливо, є менш
важливі вимоги, котрі, по великому рахунку, можна і не враховувати.
Крок четвертий Оцініть свою відповідність вимогам кожній із професій, які вам підходять.
Крім цих вимог, які є у вас, існують і вимоги самої професії.
Проаналізуйте, чи розвинені у вас
необхідні якості, чи відповідають ваші інтелектуальні здібності, психологічні
особливості, стан здоров’я вимогам професії.
Крок п’ятий Проаналізуйте, яка професія із усього списку більш ніж інші підходить вам
за всіма пунктами.
Крок шостий Перевірте результати. Щоб впевнитися у правильності ваших міркувань,
обговоріть своє рішення з друзями, батьками, вчителями, психологом,
профконсультантом.
Крок сьомий Отже, ви прийняли рішення, тепер важливо визначити: в якому навчальному
закладі ви зможете отримати освіту, як розвивати в собі професійно важливі
якості, як можна отримати практичний досвід роботи за даною спеціальністю, як
підвищити свою конкурентноспроможність на ринці праці.
В даний час стало очевидним, що спільна робота педагогів, психологів і
батьків є найціннішим інструментом, що дозволяє скласти для кожного учня свій
виховний маршрут, підібрати оптимальний варіант індивідуальної роботи. Крім того,
спільна робота взаємно збагачує знаннями кожного з її учасників. Тому, приємно відмітити, що проведений профорієнтаційний
захід став цікавим та корисним як для учнів так і для батьків та наповнив їх
позитивними емоціями.
|