Права людини починаються з прав дитини Учитися жити по
закону, поважати закон і виконувати його,
людина повинна з малих літ, з сім'ї, дитячого садка, школи".
Рибінський Є.М.
Одним із аспектів усебічного
розвитку особистості є висока правова культура. Адже не можна вважати фізично
здорову людину гармонійно розвиненою, коли вона, маючи широкі знання, добре
працюючи або навчаючись, порушує закони, права.
Здатність людини розуміти правила
співжиття і вимоги законів та відповідним чином поводитися не є вродженою, вона
формується під впливом спеціальних виховних заходів, є наслідком спілкування з
іншими людьми, участі в різних видах діяльності. Прилучення учнівської молоді
до правової культури збагачує її духовне життя. Водночас знання нею своїх прав
і обов'язків розширює можливості їх реалізації, зокрема й у власних інтересах.
Правове виховання зміцнює життєву позицію, підвищує громадянську активність,
загострює почуття непримиренності до негативних явищ.
Цілком закономірно, що на перше
місце в цій роботі виходить проблема формування в молоді високої правової
культури, вмінь та навичок легальними способами захищати загальновизнані
суспільні цінності, залучення її до свідомої участі в громадському та духовному
житті держави.
В Шепетівському МНВК за останні
роки склалась певна система правової роботи з учнями та громадськістю.
В ході Тижня правових знань та профілактики правопорушень
спільно з управлінням юстиції, проведено
ряд заходів спрямованих про основні права дитини, задекларовані Конвенцією ООН
про права дитини, ознайомлення з питаннями соціально-правового захисту дітей,
виховання поваги до прав інших дітей, формування почуття обов’язку.
Надзвичайно цікавими були класні
години «Твої права та обов'язки», «Конвенція ООН про права дитини»; виховна
година психолога «Право на свободу від фізичного і психологічного насилля
визначене Конвенцією ООО про права дитини" (права та свободи громадян); заняття з елементами тренінгу
«Твоє право, твій обов’язок», де учні були залучені
до самостійного осмислення складних життєвих ситуацій, вчилися шукати виходу із
них, відчули складність міжособистісних стосунків. Практичний психолог готувала
учнів до реальних ускладнень у житті. Розв’язуючи морально-правові колізії в
розумовому плані, школярі відчували почуття перемоги над негативом. Окрім того, неабияку зацікавленість у школярів викликав документальний
фільм про дію наркотиків на організм молодої людини.
Бібліотекарем були організовані книжкові виставки «Людина
і закон», «Закон про мене і мені про закон», оформлені полиці на тему
«Документи, які допоможуть захистити ваші права» та стенди «Юридичний
порадник», «Відповідальність неповнолітніх».
Учнями випущено стінгазети «Міжнародний день
толерантності», «Конституційні права, свободи та обов'язки громадян», «ООН в
системі захисту прав людини», плакати «Насильству – ні!» та інші.
Ну і, звичайно, корисними і
пізнавальними були зустрічі учнів МНВК з працівниками правоохоронних органів на
тему «Ти і закон. Пустощі і
кримінальна відповідальність». Учні виявили інтерес до цієї
теми, адже їм було цікаво знати за які проступки, які види покарання
передбачені, як розрізняти ці види відповідальності і за які злочини чи
проступки несуть відповідальність неповнолітні і малолітні. Та як доводиться відповідати підліткам та їхнім батькам
за проступки своїх дітей.
На кожній зустрічі працівники міліції наголошували,
що за нормами права виховується нове покоління, твориться добро та
справедливість. Для цього необхідно, аби не лише фахівці-юристи, але й кожна
людина була освічена в праві, щоб кожний не лише знав, але й умів застосовувати
правові знання.
Такі заходи
формують в підростаючого покоління високу правову культуру, вміння та навички
легальними способами захищати загальновизнані суспільні цінності, залучають
учнів до свідомої участі в громадському та духовному житті держави.
|